Přehled kroků OsV a jednání Mú v rámci rekonstrukcí komunikací v roce 2021

Vážení spoluobčané, považujeme za správné vás co možná nejobjektivněji informovat o (ne)opravách komunikací na Kaňku za minulé období a o přístupu města k (ne)opravám.

1) Poslední opravy se podařily v r. 2020…. Po jednáních s vedením města za využití odpovědí p. starosty na petici za rekonstrukci komunikací se v r. 2020 podařilo prosadit alespoň opravu vybraných komunikací. Oprava spočívala ve výměně prašných povrchů za bezprašné. Jednalo se o komunikace Pod Pašinkou, Sukovská, Za Poštou, U Lípy a Nad Baštou. Povrch ulice Ke Kalvárii byl zpevněn penetrací.

2) Kromě oprav uvedených komunikací se OsV v r. 2020 podařilo přesvědčit vedení města o nutnosti pokračovat v projektové přípravě na opravy a rekonstrukce. Bylo schváleno dokončení projektových prací na rekonstrukce komunikací pod kostelem vypracováním projektové dokumentace pro provedení stavby na nedokončené úseky. Stavební povolení je na ně vydáno!!

Schválené dokončení projektových prací však bylo usnesením RM v dubnu 2021 zrušeno na základě důvodové zprávy vypracované ing. Janálem. Dle názoru OsV však byla důvodová zpráva zmatečná a OsV proti ní a zrušení usnesení podal na MěÚ v srpnu 2021 rozklad. Odpověď do dnešního dne přes veškeré sliby OsV nedostal.

3) V lednu 2021 byla uvedena do provozu úseková měření rychlosti, mj. i na Kaňku. Ze strany města bylo přislíbeno, že peníze za vybrané pokuty nebudou sloužit k plnění pokladny města, ale budou použity zpět na vylepšení dopravní situace. V této záležitosti se angažoval jak OsV (zápisy OsV, dopis na vedení města), tak zastupitel ing. Jirásek (zápis z mimořádného jednání). Jeho zásluhou bylo přijato usnesení ZM, dle kterého měl být zpracován návrh akcí do dopravní aktivity ještě na r. 2021 a předložit jej RM. Financování mělo být právě z pokut za překročení rychlosti. Technické oddělení předložilo RM seznam komunikací navržených k opravě, který RM pouze vzala na vědomí. Opravy komunikací v letošním roce prováděny nebudou. Důvod – nejsou finance.

Přesnou částku za vybrané pokuty OsV nezná. Z dostupných zdrojů však vyplývá, že za období 1-9/2021 se jedná o částku cca 10 mil. Kč. Z toho cca 6 mil. Kč bylo vybráno na Kaňku. Když odečteme náklady na provoz (pronájem zařízení, mzdy příslušných pracovníků MěÚ, poštovné atd.) zcela jistě zbývá alespoň ½ vybrané částky, za kterou by se některé ulice na Kaňku daly opravit. Přesto peníze nejsou, na co byly použity se OsV pokusí zjistit.

Ani to však není vše. V seznamu ulic navržených TO MěÚ k opravě je jich uvedeno devět, ani jedna z nich však není na Kaňku…….(OsV Kaňk do seznamu navrhl čtyři ulice – U Radnice (cesta ke kostelu), Pod Haldou, Vavřinecká (mezi č.p. 169 a č.p. 76), Ke Gruntě (mezi č.p.70 a č.p.354)).

I přes tuto situaci trvá OsV na přínosu radaru pro Kaňk zklidněním dopravy, zvýšením bezpečnosti, snížením hluku a vibrací nemovitostí u silnice. Pokuty investované do oprav komunikací měly být „příjemným bonusem“.

4) Rekonstrukce ulic Ke Gruntě a Vavřinecká. Na základě petice, odpovědi p. starosty a jednání OsV s vedením města byly v r. 2020 zahájeny přípravné práce k této rekonstrukci:

– přípravné práce 7-12/2020 (geodetické zaměření, informace od správců inženýrských sítí…)

– studie 1-4/2021 (řešení návaznosti jednotlivých etap rekonstrukcí a jejich technické řešení). Náklad 95.000,- Kč bez DPH.

– vyhotovení dokumentace pro stavební povolení (prováděno nyní). Uzavřena smlouva s f. ARTENDER, cena 580.000,- Kč vč. DPH. Termín dokončení dokumentace dle smlouvy zatím OsV nezná.

Odhad nákladů na rekonstrukci činí cca 10 mil. Kč.V této souvislosti OsV zmiňuje komunikace pod kostelem, kde byly již některé komunikace zrekonstruovány, ale řada z nich na rekonstrukci teprve „čeká“ přesto, že na všechny je zpracována dokumentace pro stavební povolení a stavební povolení je vydáno. Chybí však vyšší stupeň dokumentace, tj. dokumentace pro provedení stavby a především zcela jistě finance na provedení rekonstrukce.

5) Ulice U Radnice (spojka z náměstíčka ke kostelu). V 7-8/2021 cca 3x naprosto zničená vlivem přívalových dešťů. Oprava provedena vždy rychle TS, ale pouze provizorní. Na opakované upozornění ze strany OsV s odkazem na opravu ulice Pod Pašinkou začalo TO MěÚ uvažovat o stejném řešení. Tj. položení dvou pásů betonových prefabrikátů se štěrkovým ložem a vysypáním vrstvou kameniva mezi pásy. Dle MěÚ – „Realizace však je závislá na výsledné cenové kalkulaci a přidělených rozpočtových prostředků na rok 2022.“ OsV je přesvědčen, že náklady by nepřesáhly možnosti města, celková délka této ulice činí pouhých 80 m.

6) Dešťová kanalizace úzce souvisí se stavem komunikací, především její absence ve značné části Kaňku a dále její technický stav. Alespoň pro částečné ochránění prostoru pod radnicí navrhuje Osv znovuobnovení bývalého rybníčku, který by při vhodném technickém řešení a řízeném udržování naakumulované dešťové vody zadržel dešťovou vodu při přívalových deštích. OsV vypracuje a předá TO MěÚ popis původního stavu s návrhem na řešení. Jedná se o pozemek p.č. 240  vedle radnice. V jeho bývalé hrázi vedle ulice U Radnice je od 7/2021 zcela zničené a nefunkční odlehčení dešťové kanalizace. Pasportizace dešťové kanalizace na Kaňku, kromě nově zrekonstruovaných ulic pod kostelem, neexistuje.

7) Konstatování OsV – z výše uvedeného vyplývá, že v letošním roce nebyly, ani přes snahu OsV,  provedeny žádné opravy komunikací na Kaňku. Bylo pouze pokračováno v přípravných pracech na projektové dokumentaci ulic Ke Gruntě a Vavřinecká.  Kdy však bude dokončena dokumentace pro stavební povolení, získáno stavební povolení, pokračováno ve vyšším stupni dokumentace (= pro provedení stavby) a hlavně kdy dojde k rekonstrukci těchto ulic je velká neznámá.

Dále se pouze řešily provizorní opravy ulice U Radnice (ke kostelu).

Proto jediným úspěchem v oblasti oprav komunikací roku 2021bylo vybudování chodníku z ulice Nad Vinicí do ulice Macháčkovy.

8) A výhled do dalšího roku? V připravovaném rozpočtu města na r. 2022 nejsou údajně plánovány žádné větší opravy komunikací a údajně je i proti minulým rokům snížena částka na běžné opravy komunikací. Uvidíme, až bude návrh rozpočtu zveřejněn na stránkách MěÚ.

Poznámka: Bližší informace jsou uvedeny v zápisech z jednání OsV ve II. pololetí r. 2020 a v zápisech z letošního roku – viz webové stránky OsV.

11.11.2021                                                                                         Ing. Max Kubát

                                                                                                            předseda OsV

Jana Červená

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Post comment