Hodnocení činnosti OsV Kaňk v roce 2021

            V r. 2021 se OsV sešel pouze čtyřikrát. Vzhledem k nepříznivé epidemiologické situaci, vládním opatřením a ochraně zdraví se první zasedání konalo až v červnu r. 2021. Případné podněty byly s pracovníky MěÚ řešeny průběžně mailovou korespondencí, příp. telefonicky. Informace byly pravidelně zveřejňovány na FB OsV a webových stránkách OsV. Pro širší a ucelenou informovanost občanů bylo vypracováno toto shrnutí a kromě webových stránek je určeno pro umístění do vitrín v papírové formě.

1) Umístění zrcadla ke kostelu sv. Vavřince

            Na základě požadavku OsV došlo 28.1.2021 k jednání mezi OsV a TO MěÚ o umístění zrcadla ke kostelu sv. Vavřince tak, aby řidiči měli lepší výhled do zatáčky a nevznikaly kolizní situace mezi vozidly, příp. s chodci. Situace byla uvedeného dne prověřena na místě a p. Vepřek (TO MěÚ) uznal oprávněnost požadavku. Instalace byla realizována prostřednictvím Technických služeb (TS) 20.4.2021.

2) Omezení rychlosti na 70 km/hod. v úseku ulice Kaňkovská – křižovatka s ulicí Hrušňovou z městské části Třešňovka

            Na základě podnětu OsV (viz zápis z jednání OsV dne 12.12.2020) a požadavku obyvatel městské části Třešňovka podalo TO MěÚ žádost na  příslušné orgány (DI PČR a KSÚS) o povolení umístění dopravní značky omezující rychlost na 70 km/hod v úseku Kaňk – Kutná Hora Lorec a zřízení přechodu pro chodce. Tato žádost byla podána již v roce 2019, byla však zamítnuta.  PČR DI Kutná Hora vydala dne 18.3.2021 nesouhlasné stanovisko, které odůvodnila dostatečnou vzdáleností rozhledu chodců s tím, že intenzita vozidel v místě je taková, že chodci mají možnost vyčkat přejezdu vozidel a vyčkat na takovou prodlevu mezi projíždějícími vozidly, aby mohli bezpečně přejít. Jak řidiči, tak chodci jsou povinni se chovat ohleduplně a ukázněně a vše je tedy na vzájemné toleranci obou skupin.  

            O zamítavém stanovisku DI PČR na požadavek města ve věci snížení rychlosti z 90 km/hod na 70 km/hod ve výše uvedeném úseku informovalo TO 5.5.2021 Dopravní komisi. Ta dne 30.6.2021 doporučila požádat o vydání rozhodnutí místní odbor dopravy MěÚ i přes nesouhlasné stanovisko DI PČR. Zápis dopravní komise byl předložen na nejbližším jednání rady Města Kutné Hory dne 14.7.2021, po zveřejnění usnesení RM byl dne 30.7.2021 zaslán Městem KH podnět na místní odbor dopravy. Dne 2.8.2021 bylo odborem dopravy vydáno „Sdělení k podnětu ke stanovení místní úpravy provozu na silnici č. III/03321 v Kutné Hoře“, že nevyhovuje místní úpravě spočívající v osazení dopravního značení omezující rychlost na 70 km/hod a označení přechodu pro chodce z důvodu předloženého nesouhlasného stanoviska PČR, se kterým se odbor dopravy ztotožňuje vč. jeho odůvodnění. a tím bylo potvrzeno nesouhlasné vyjádření DI PČR.

Dalším krokem byla možnost podání odvolání ke Krajskému úřadu. Vedení města se dne 16.8.2021 přiklonilo k řešení navrženému TO a to požádat o posunutí hranice města blíže ke Kaňku. Důvodem byla kolaudace domů v Hrušňové ulici a přidělení č.p. objektu u Kaňkovské ulice (plasty). Tím by se značka ukončení obce „Kutná Hora“ posunula směrem ke Kaňku a mezi KH a Kaňkem by byla proluka pouze cca 160 m, ve které by byla povolená rychlost vyšší jak 50 km/hod. Fakticky by tak došlo k omezení rychlosti v předmětném úseku na 50 km/hod i bez instalace značek omezujících rychlost. V požadavku Města byla i varianta zcelení obou obcí.

Dne 27.9.2021 vydal DI PČR nesouhlasné stanovisko k uvedené žádosti s odůvodněním, že se v místě nejedná o zastavěné území dle ustanovení § 30 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích s odvoláním na silniční ochranné pásmo. Silničním ochranným pásmem se rozumí prostor ve vzdálenosti 15 m od osy vozovky. Domy v Hrušňové ulici se však nacházejí dále od komunikace.

Z tohoto stanoviska se dá dovodit, že pokud budou domy postaveny 15 m od osy vozovky, nebudou ze strany DI PČR námitky k posunutí hranic obce.

Písemné stanovisko DI PČR má OsV k dispozici, s jeho závěry se však neztotožnil. OsV je toho názoru, že ochranné pásmo s danou žádostí vůbec nesouvisí. Naopak vymezuje hranici, která nesmí být novou zástavbou překročena.

Proto OsV sepsal vlastní žádost o snížení maximální povolené rychlosti v ulici Kaňkovská, ve které uvádí normu ČSN 73 6102. V ní je uvedena max. povolená rychlost 70 km/hod. v zastavěném nebo zastavitelném území dle platného Územního plánu a zároveň vymezuje minimální rozhled daný rozhledovým trojúhelníkem v místě křižovatky ulic Kaňkovská a Hrušňová v závislosti na max. povolené rychlosti na hlavní komunikaci (ulice Kaňkovská). Žádost byla 8.11.2021 odeslána na TO MěÚ. Tuto žádost doplnilo TO žádostí o instalaci dopravních značek upozorňující řidiče na pohyb chodců v Kaňkovské ulici a také o žádost o umístění nových značek ohraničujících hranice obce na Třešňovce do ulice Hrušňová, případně o jejich instalaci až k silnici III. třídy v Kaňkovské ulici. Všechny uvedené žádosti se dosud nacházejí k vyřízení na DI PČR.

3) Stavba chodníku z ulice Nad Vinicí

            Na základě žádosti obyvatel ulice s Nad Vinicí ze září roku 2020 řešil OsV s TO MěÚ stavbu chodníku z této ulice k silnici č. III/03322 Kaňk – Sedlec. Projekt byl zpracován ke konci r. 2020. Komplikací byla přítomnost kabelu v majetku společnosti ČEZ, v jehož ochranném pásmu má být stavba prováděna. V souhlasném stanovisku společnosti ČEZ byla řada podmínek, které musí být při stavbě splněny. Stavbu realizovaly TS počátkem II. pololetí vč. úpravy okolí a osazení značky zakazující vjezd motorovým vozidlům.

4) Zhášení veřejného osvětlení (VO)   –  podnět obyvatel, viz zápis z jednání OsV dne 12.12.2020

            Ke zhášení docházelo ještě za tmy, kdy v ostatních částech města VO ještě svítí. Způsob zhášení VO  ve městě není  jednotný, na Kaňku se řídil astronomickými hodinami. Pokud je tedy např. zataženo, VO zhasne, i když je ještě tma.

            O vysvětlení a návrh řešení byla požádána paní Marhanová (TO MěÚ). Dne 2.2.2021 sdělila, že jediným řešením je výměna stávajícího rozvaděče VO za nový, „inteligentní“ rozvaděč, který díky své technologii dovoluje dálkové řízení VO. Tyto rozvaděče jsou nainstalovány např. na sídlišti Šipší. Snaha paní Marhanové je každý rok získat finance, aby bylo možno rozvaděče postupně vyměnit. Po schválení rozpočtu na rok 2021 požádala tedy paní Marhanová o navýšení položky „VO optimalizace“, ze které by byl mj. pořízen nový rozvaděč právě na Kaňk.

            Uveřejnění této informace na FB a webových stránkách OsV vyvolalo diskuzi o účelnosti předpokládaných nákladů a zda by nebylo vhodnější zvolit podstatně levnější variantu, např. soumrakový spínač nebo fotobuňku. Na základě této diskuze byla paní Marhanová OsV dne 21.2.2021 požádána o doplňující informace. Z odpovědi paní Marhanové ze dne 22.2.2021 vyplynulo: Astronomické hodiny, které řídily spínání VO na Kaňku, nereagují bez fyzického zásahu TS na roční období. Soumrakový spínač byl také vyzkoušen. Rozvaděč VO se, bohužel, nachází pod stromy. Na dálkové ovládání a sjednocení režimu VO se má postupně přejít v celém městě. Tato technologie neumožňuje pouze řízení režimu vypínání a zapínání, ale umožňuje např. dálkovou kontrolu funkčnosti osvětlení, nahlašuje výpadky, poruchy atd. Tato technologie má řadu výhod i pro provozovatele a vlastníka VO (např. úspora za jističe, dálkové odečty…). Pokud dojde i k osazení řídících prvků na jednotlivá světlená místa (u nových staveb je již montováno – cyklostezka Vrchlice, Masarykova ulice), může provozovatel v lokalitách s menším provozem v noci tlumit jas svítidel a využívat dalších výhod moderního VO. Tento postup modernizace VO je v Kutné Hoře dávno schválen. Paní Marhanová viděla proto jako dobrou cestu umístění inteligentního rozvaděče na Kaňk během jarních měsíců, daleko dříve než v jiných částech města.

            Na jednání ZM dne 17.3.2021 byla na optimalizaci VO schválena požadovaná částka, ve které bylo zahrnuto i zakoupení nového rozvaděče VO na Kaňk. Okamžitě bylo požádáno o cenovou nabídku. Nový rozvaděč byl nainstalován 14.5.2021. Následně se objevovaly poruchy VO především po přívalových deštích v červenci a srpnu 2021, které byly postupně odstraněny a věříme, že se již opakovat v této míře nebudou. V současné době nejsou od obyvatel hlášeny žádné závady, rozsvěcení VO kopíruje dobu stmívání.

OsV děkuje paní Marhanové za spolupráci.

 5) Únik odpadních vod z čerpací stanice u kostela – kouřová zkouška

            Kouřovou zkouškou provedenou 8.9.2020 v příslušné části splaškové kanalizace bylo zjištěno 13 nemovitostí, které měly dešťovou kanalizaci neoprávněně napojenou na splaškovou kanalizaci. Stavební úřad všem vlastníkům nemovitostí rozeslal výzvy ke zjednání nápravy. Ke každé výzvě byla přiložena fotodokumentace a mapová příloha zjištěného neoprávněného napojení. Následnými průběžnými kontrolami bylo zjištěno, že ke dni 4.3.2021 povinnost splnili všichni vlastníci nemovitostí.

            OsV děkuje VHS, stavebnímu úřadu i všem vlastníkům nemovitostí a věří, že tím je únik odpadních vod z čerpací stanice vyřešen

6) Budova bývalé radnice, její stav a obchod se základními potravinami

            Počátkem r. 2021 byl OsV požádán zájemcem o pronájem nebytových prostor v budově bývalé radnice za účelem zřízení a provozování obchodu s potravinami o sepsání a zprostředkování žádosti na MěÚ. OsV se dosud marně snažil získat zájemce o tuto službu a v minulosti poptával možnost zásobování Kaňku pojízdnou prodejnou. Oslovení provozovatelé tuto službu vždy vzhledem k nízké rentabilitě odmítli.

            OsV žádost sepsal a odeslal na MěÚ 25.2.2021. Žádost byla odůvodněna dlouholetou absencí obchodu se základními potravinami na Kaňku, která výrazně negativně postihuje především seniory. OsV Kaňk i tehdejšímu žadateli byly známy hygienické požadavky při provozování obchodu i špatný technický stav přízemí předmětné budovy. Přesto OsV žádal o pečlivé projednání a zvážení této žádosti a především hledání možností, jak žádosti kladně vyhovět a umožnit zřízení a otevření obchodu s potravinami na Kaňku.

            Dne 19.3.2021 sdělila paní Jitka Gregorová z odboru správy majetku následující vyjádření: „Odbor správy majetku obdržel Váš požadavek týkající se pronájmu části nebytových prostor v budově bývalé radnice na Kaňku č.p. 1 za účelem obchodu s potravinami, k čemuž sdělujeme následující: Odbor správy majetku v nedávné době plánoval postupnou opravu prostorů v uvedeném objektu. Při prohlídce odbornými firmami byla doporučena celková rekonstrukce objektu, nedoporučují postupnou opravu vzhledem ke stavu prostorů a veškerých rozvodů. V závislosti na finančních možnostech města se bude jednat o rozsáhlou investiční akci. Váš požadavek jsme předložili na poradu vedení města, které se ztotožňuje s návrhem celkové rekonstrukce. Je nám líto, že Vám nemůžeme podat příznivější zprávu.“

            Vzhledem k této situaci OsV, stejně jako v roce 2020, (tehdy neúspěšně) kontaktoval provozovatele pojízdných prodejen. Téměř současně projevila o tuto službu zájem společnost Pekárenské podniky s.r.o., (dále PP). Původní představa spočívala v závozu Kaňku alespoň pečivem, kdy by pojízdná prodejna zastavila na zhruba 30 minut před budovou radnice při své cestě do okolních obcí. Následně se tato možnost ukázala ze strany zájemce z technických důvodů jako neproveditelná. OsV proto hledal jiné možnosti a to i ve spolupráci s PP. PP nabídly dlouhodobé přistavení vozu, z něhož by mohl prodej nejen pečiva, ale díky zabudovanému chladícímu pultu i lahůdek a uzenin, probíhat vč. dalšího základního zboží Dlouhodobé přistavení takovéto „provozovny“ na městském pozemku, kterým prostor náměstíčka je, podléhá určitým pravidlům. Řešit bylo nutno i přívod elektřiny. Proto společnost PP ve spolupráci s OsV začala v měsíci dubnu s Městem jednat o dlouhodobém záboru území, na kterém by byl automobil zaparkovaný.  Proti navrhované ceně místního poplatku za zábor území ve výši 320,- Kč/den se ale OsV Kaňk i společnost PP ohradili.  Navržený poplatek byl vzhledem k nabízené službě neúměrně vysoký. Vedení Města i TO hledalo další možnosti a všem dotčeným vyšlo maximálně vstříc. Navrhlo zřízení vyhrazeného parkovacího místa před radnicí za účelem dlouhodobého přistavení prodejny. Technické oddělení požádalo o stanovisko DI PČR, který vydal souhlasná stanoviska k instalací dopravního značení vymezující místo pro „Zásobování“. Po vydání rozhodnutí Odborem dopravy zajistilo Město instalaci dopravního značení na své náklady. Napojení na přívod elektrické energie bylo možné z budovy bývalé radnice. Záměr se podařilo zrealizovat, ale neměl dlouhé trvání. Ze strany provozovatele nebyly vytvořeny ani základní podmínky pro provoz a tak obchod se základními potravinami byl v provozu pouze od 7.7.2021 do 21.7.2021. Ani přes příslib provozovatele o obnovení prodeje od září 2021 a veškerá jednání se obnovení prodeje nepodařilo zajistit.

            OsV bude i nadále vyvíjet iniciativu k vypracování projektové dokumentace na celkovou rekonstrukci. Zatím jsme získali pouze příslib na vypracování studie, ze které bude patrný rozsah rekonstrukce vč. předpokládaných nákladů, příp. budou provedeny i sanační práce, které zamezí zhoršování současného stavu. I tak je výsledek samozřejmě nejistý.

7) Pojmenování ulic

            Vyznat se ve spletitých uličkách Kaňku není pro návštěvníky jednoduchá záležitost. Uličky vznikaly živelně již ve středověku tak, jak byla stavěna obydlí tehdejších havířů. Mezi jednotlivými šachtami, těžebními mechanizmy, vznikajícími haldami…….Proto již před více jak deseti lety, dle některých pamětníků i více, vznikla snaha tehdejšího OsV o pojmenování ulic.  Jedná se tedy o dlouhodobý problém, jehož vyřešením byla snaha usnadnit orientaci nejen ve vlastním Kaňku, ale i při komunikaci občanů a organizací s orgány a organizacemi státní a městské správy, dodávek zboží a služeb občanům a především orientaci složek integrovaného záchranného sytému a zkrácení dojezdového času.

            Názvy i počty ulic procházely dlouhodobým vývojem se snahou respektovat názory obyvatel. Ne vždy to však bylo možné a byly nutné kompromisy na obou stranách. Názvy ulic byly vybrány, konzultovány s obyvateli, upravovány dle jejich připomínek. Ale v průběhu let byly také obyvateli zapomínány, o záměru nevěděli noví obyvatelé a neznala je nově nastupující generace.

            Nebylo ani úmyslem mít co nejvíce pojmenovaných ulic, ve kterých by však bylo vždy jen několik čísel popisných. Pokud to bylo možné, krátké a navazující uličky byly sloučeny do větších celků. Příklady jsou ulice Jana Hejzelny, do které byly začleněny ulice již dříve nazvané U Fary a J. Kuncíře. Dále k ulici Pod Pašinkou byla připojena ulice K Sadu, ulice Ke Hřišti se sloučila s ulicí Rabštejn, která byla následně přiřazena k ulici Vavřinecká.

            OsV se dlouhodobě i ve spolupráci s MěÚ snažil zjistit, jaké dopady by pojmenování ulic na Kaňku mělo na obyvatele. Snaha všech předchozích OsV však vždy ztroskotala na jediném – na krátké zákonné lhůtě na výměnu občanského průkazu (OP) z důvodu pojmenování ulic. Dle stanoviska MěÚ ze 17.6.2020 byadministrativní zátěž pro občany spojená s pojmenováním ulic byla časově neúměrná a pro starší spoluobčany bez pomoci mnohdy téměř neřešitelná. Především se jednalo o krátkou lhůtu na výměnu občanských průkazů, od které se odvíjí všechny ostatní administrativní úkony. Z tohoto důvodu OsV od oficiálního pojmenování ulic na Kaňku dočasně upustil a byly hledány možnosti neoficiálního pojmenování ulic. Stavební odbor a Odbor evidence obyvatel MěÚ neoficiální označení ulic nedoporučily. Především v řešení krizových situací (výjezd hasičů, policie nebo zdravotní záchranné služby) by mohlo docházet ke zmatečným situacím, kdy by obyvatelé název ulice uváděli. Název by však nebyl zapsán do systému GPS a docházelo by tak k prodloužení času dojezdu.

            Proto bylo písemně osloveno Ministerstvo vnitra (MV) se žádostí o prodloužení lhůty k výměně OP z důvodu pojmenování ulic. Na základě vyjádření MV a jednání zástupců OsV s vedením města, byla v případě oficiálního pojmenování ulic na Kaňku dojednána lhůta výměny OP s ukončením jeho platnosti. Počátkem prosince 2020 byl dobrovolníky z řad členů OsV doručen do všech č.p. „dopis sousedům“. Následovala diskuze s občany vedená na FB, maily, písemně, ale především osobními setkáními s jednotlivci i se zástupci všech č.p. v konkrétních ulicích. Výsledkem bylo upřesnění názvů ulic, změny v jejich konkrétním průběhu, sloučení ulic i změny v názvech ulic. Po vyhodnocení a zapracování připomínek byl celý materiál předán vedení města. Na této úrovni bylo provedeno konečné posouzení jak vedením města, tak příslušnými odbory vč. kronikáře města.  Záměrem se zabývala Rada města, která usnesením č. 240/21 ze dne 7.4.2021 doporučila Zastupitelstvu města názvy ulic v městské části Kaňk schválit.  Zastupitelstvo města schválilo názvy ulic dne 11.5.2021 všemi hlasy v souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., § 28,odst. 1, dle něhož obci přísluší rozhodovat o názvech částí obce, ulic a jiných veřejných prostranství.

            K názvům ulic byly sepsány komentáře, které se především názvy z historie Kaňku a hlavně z historie dolování snaží vysvětlit a přiblížit obyvatelům. Po výše uvedených změnách v názvech, počtech a ve skutečném vymezení ulic a jejich lokalizaci byly v příslušných částech komentáře přepracovány. Nové komentáře jsou zveřejněny na webových stránkách OsV.  Komentáře k názvům ulic použil i PhDr. Lukáš Provaz, historik a kronikář Kutné Hory, a upravil je do podoby článku, který byl zveřejněn v č.2 časopisu Krásné město koncem června 2021.

            IT oddělení MěÚ vytvořilo všechny definiční čáry ulic a byla podána žádost na ČÚZK o doplnění pojmenování jednotlivých ulic do základního registru aplikace RÚIAN. Současně s pojmenováním ulic došlo na ČÚZK k úpravám definičních čar ulic propojujících Kaňk s Kutnou Horou. Kaňkovská ulice byla protažena až ke stejnojmenné ulici vedoucí z Hloušky na Kaňk (kolem Třešňovky) a Macháčkova ulice byla protažena k ulici Nad Sady (směr ke Kauflandu). Označení ulic provede město na své náklady v souladu s § 30 již zmíněného zákona č. 128/2000 Sb. o obcích.

            OsV se opětovně dotazoval, z jakého důvodu není dosud označení ulic provedeno. Umístění označníků ulic musí schválit DI PČR, žádost byla zaslána a poslední informace z TO z 25.11.2021 je následující: Žádost byla na přání DI PČR opětovně doplněna o situační plánky každého místa označníků. V tuto chvíli stále DI PČR posuzuje návrhy umístění každého místa, po obdržení jejich vyjádření ihned požádáme odbor dopravy o vydání správního rozhodnutí. Posledním krokem pak bude jejich výroba a postupná instalace na místa určení. Jedná se o normované označníky v počtu více jak 60 ks. Většina z nich bude umístěna na stávající sloupy VO, některé na samostatné sloupky atd. Náklady budou hrazeny z rozpočtové položky na opravu a údržbu komunikací, tak jako v jiných obdobných případech. Instalaci provedou Technické služby KH. Hlavním prvotním zdržením byla skutečnost, že DI PČR nepovolil umístění označníků na jednom sloupu (sloupku) s jiným dopravním značením, proto se situační fotografie z míst, téměř všechny musely vyhotovit znovu.  Umístění situačních plánů Kaňku a směrovek k význačným místům a památkám je ještě v jednání.

            Dopady pojmenování ulic na obyvatele byly popsány v již zmíněném „dopise sousedům“, který byl doručen do všech č.p. a v legislativním rámci pro pojmenování ulic vypracovaném Mgr. Kloudovou z MěÚ. Oba dokumenty jsou zveřejněny na webových stránkách OsV. Do všech schránek byl v září 2021 doručen dopis, ve kterém byly dopady rovněž  popsány a seznam ulic vč. přiřazených č.p. Informace byly zveřejněny i v KL.

            Bohužel ve dvou případech došlo k chybnému zařazení domů do ulic. Po ohlášení od obyvatel byla zjednána náprava. Za komplikace se omlouváme.

8) Projekt „Panuj Hoře!“

            Panuj Hoře! je projekt participativního rozpočtu v Kutné Hoře. Cílem je zapojit veřejnost do rozhodování a vytvořit seznam projektových návrhů, které navrhnou představitelé široké veřejnosti z Kutné Hory. Projekty jsou následně realizovány s tím, že financování zajišťuje Město. Město tedy dává svým občanům možnost podávat návrhy a následně si veřejně odhlasovat, na které z těchto návrhů budou finanční prostředky využity. Termín pro podání návrhů byl ukončen 15.1.2021. Na městskou část Kaňk bylo z celkové částky vyčleněno 140.000,- Kč.

            Po zveřejnění záměru na FB OsV bylo z řad obyvatel navrhováno vylepšení dětského hřiště. Celkového zpracování projektu se ujala paní Mgr. Červená, která do projektu zapracovala oplocení dětského hřiště, instalaci dvou nových herních prvků, opravu stávajících laviček, instalaci odpadkového koše a informační tabule. Dle rozpočtu zpracovaného rovněž Mgr. Červenou by vynaložené finance neměly přesáhnout vyčleněných 140.000,- Kč. Paní Mgr. Červená projekt v řádném termínu podala a následně odprezentovala. V prezentaci tohoto návrhu na webových stránkách projektu a v hlasovací aplikaci byla uvedena zavádějící informace ze které vyplývalo, že se jedná o výstavbu nového hřiště. Tato informace byla mylná a zavádějící a po protestu paní Mgr. Červené byla prezentace na webových stránkách projektu opravena. V hlasování o projektu občany však již nebyla oprava možná.

            OsV zveřejnil postupně všechny informace na FB OsV, webových stránkách OsV a v rámci možností i ve vitrínách. Spoluobčané tento projekt podpořili a v hlasování, které bylo ukončeno 25.6.2021 tento projekt ze tří návrhů podaných v městské části Kaňk zvítězil.

            Z důvodu razantního zvýšení cen stavebního materiálu a prací bylo odstoupeno od požadavku oplocení a celá částka byla použita na nákup a instalaci čtyř herních prvků. Jedná se o prolézajícího hrocha, balanční kladinu, houpačku pro dvě děti a věž s houpačkou pro malinké i starší děti. K jejich instalaci došlo 3.11.2021 a ochranné pásky byly sejmuty 5.11. Od té doby již mohou prvky sloužit dětem.

            Během první poloviny prosince byla ještě na náklady města vyměněna středová kovová prolézačka za novou prolézací věž se skluzavkou. Tato výměna nesouvisí s projektem Panuj Hoře!

Důvodem odstranění bylo prasknutí konstrukce jedné ze skluzavek  a tím k vytvoření ostrých hran. Dále bylo pozorováno poměrně silné mechanické opotřebení desek tvořících podlahy věží. Tím vznikaly potenciálně rizikové situace, především možné uvíznutí prstů.

            Dne 11.12.2021 uspořádala paní Mgr. Jana Červená setkání rodičů s dětmi, na kterém bylo za účasti místostarosty Mgr. Bc. Šnajdra hřiště předáno dětem k užívání.

            Pro úplnost dodáváme, že výhru 140 tis. Kč na obnovu dětského hřiště neobdržel OsV ani žádný jeho člen. O výhře byl OsV pouze informován po ukončení hlasování. Výběr, nákup a instalaci herních prvků zajišťovalo město. OsV pouze navrhl typ herních prvků s prosbou o upřednostnění prvků pro nejmenší děti.

            Projekt na obnovu dětského hřiště podával OsV, ale za celým projektem a jeho úspěchem je paní Mgr. Jana Červená. Celému projektu věnovala desítky hodin svého volného času. Od jeho zpracování, přihlášení, prezentaci a následné propagaci až k získání výhry 140 tis. Kč pro Kaňk. OsV a věříme, že i obyvatelé Kaňku, paní Mgr. Červené děkují.

9) Komunikace

            Poslední „větší“ opravy komunikací (výměny prašných povrchů za bezprašné u pěti komunikací) byly prováděny ke konci r. 2020. V r. 2021 se žádné opravy neprováděly.

            V r. 2020 se podařilo přesvědčit vedení města o nutnosti pokračovat v projektové přípravě na opravy a rekonstrukce. Bylo schváleno dokončení projektových prací na rekonstrukce komunikací pod kostelem vypracováním projektové dokumentace pro provedení stavby na nedokončené úseky. Stavební povolení je na ně vydáno!! Schválené dokončení projektových prací však bylo usnesením RM v dubnu 2021 zrušeno na základě důvodové zprávy vypracované ing. Janálem. Dle názoru OsV však byla důvodová zpráva zmatečná a OsV proti ní a zrušení usnesení podal na MěÚ v srpnu 2021 rozklad. Odpověď do dnešního dne OsV nedostal. Na požadavku pokračovat v projektové přípravě OsV trvá.

            V lednu 2021 byla uvedena do provozu úseková měření rychlosti, mj. i na Kaňku. Ze strany města bylo přislíbeno, že peníze za vybrané pokuty nebudou sloužit k plnění pokladny města, ale budou použity zpět na vylepšení dopravní situace. V této záležitosti se angažoval jak OsV (zápisy OsV, dopis na vedení města), tak zastupitel ing. Jirásek (zápis z mimořádného jednání). Jeho zásluhou bylo přijato usnesení ZM, dle kterého měl být zpracován návrh akcí do dopravní aktivity ještě na r. 2021 a předložit jej RM. Financování mělo být právě z pokut za překročení rychlosti. Technické oddělení předložilo RM seznam komunikací navržených k opravě, který RM pouze vzala na vědomí. Opravy komunikací se však v r. 2021 z těchto financí neuskutečnily.  V seznamu ulic navržených TO MěÚ k opravě je jich uvedeno devět, ani jedna z nich však není na Kaňku…….Přitom OsV Kaňk do seznamu navrhl čtyři ulice – U Radnice (cesta ke kostelu), Pod Haldou, Vavřinecká (mezi č.p. 169 a č.p. 76), Ke Gruntě (mezi č.p.70 a č.p.354)). Dle sdělení místostarosty p. Šnajdra nebudou finance za pokuty přednostně směřovány do lokalit, kde je úsekové měření instalováno. Pokud by tomu tak bylo, úsekové měření by požadovala každá městská část. Věřme, že v r. 2022 bude s částkou na opravy počítáno i pro Kaňk.

            Vedením Města byly OsV předány údaje z měření rychlosti za rok 2021 ze kterých vyplývá, že na všech třech měřených úsecích bylo evidováno 34 722 překročení rychlosti. Z toho 19 422 (55.9 %) na Kaňku (13 074 směr centrum + 6 048 směr Skalka). Dosud bylo na pokutách vybráno celkem 13 579 tis. Kč, náklady s tím spojené činí 4 874 tis. Kč. Rozdíl činí 8 705 tis. Kč. Nevyřízených oznámení je ještě 6 171. Tzn., že při nejnižší pokutě 400,- Kč se jedná ještě o dalších cca 2 500 tis. Kč. Uvedené finanční prostředky (tj. cca 11 200 tis. Kč) ještě nebyly použity na žádný konkrétní výdaj a jsou k dispozici. Snad i pro Kaňk……

            I přes tuto situaci trvá OsV na přínosu radaru pro Kaňk zklidněním dopravy, zvýšením bezpečnosti, snížením hluku a vibrací nemovitostí u silnice. Pokuty investované do oprav komunikací měly být „příjemným bonusem“.

             Rekonstrukce ulic Ke Gruntě a Vavřinecká.Na základě petice, odpovědi p. starosty a jednání OsV s vedením města byly v r. 2020 zahájeny přípravné práce k této rekonstrukci:

–  přípravné práce 7-12/2020 (geodetické zaměření, informace od správců inženýrských sítí…)

– studie 1-4/2021 (řešení návaznosti jednotlivých etap rekonstrukcí a jejich technické řešení). Náklad 95.000,- Kč bez DPH.

Uvedená studie byla firmou Milota Kladno dokončena jako podklad pro vyšší stupeň stavební dokumentace ulic Ke Gruntě a Vavřinecká. Studie potvrdila hustotu sítí, špatný stav povrchu byl vizuálně znám i před vyhotovením studie. Problémem bude i odvod dešťových vod, protože vozovka je místy ve značném spádu. Vyhotovení dokumentace pro stavební (DSP) povolení je logickým postupným krokem, jehož cílem je náprava dnešního neutěšeného stavu. Podkladem pro zpracovatele bude zmíněná studie a zadávací dokumentace, která bude požadovat od uchazečů vyhotovení veškerých předepsaných součástí dle zásad SZ. Odhad nákladů na rekonstrukci uvedených ve studii činí cca 9 814 tis. Kč (není uvedeno zda vč. DPH, ale předpokládáme, že částka je bez DPH).

– vyhotovení dokumentace pro stavební povolení (DSP) je  prováděno v současné době. Na její vyhotovení je uzavřena smlouva s f. ARTENDER, cena 580.000,- Kč vč. DPH.

            Odhad nákladů na rekonstrukci činí dle projektantů cca 15 – 18 mil. Kč.V této souvislosti OsV zmiňuje komunikace pod kostelem, kde byly již některé komunikace zrekonstruovány, ale řada z nich na rekonstrukci teprve „čeká“ přesto, že na všechny je zpracována dokumentace pro stavební povolení a stavební povolení je vydáno. Chybí však vyšší stupeň dokumentace, tj. dokumentace pro provedení stavby a především zcela jistě finance na provedení rekonstrukce.

            Ulice U Radnice (spojka z náměstíčka ke kostelu). V 7-8/2021 cca 3x naprosto zničená vlivem přívalových dešťů. Oprava provedena vždy rychle TS, ale pouze provizorní. Na opakované upozornění ze strany OsV s odkazem na opravu ulice Pod Pašinkou začalo TO MěÚ uvažovat o stejném řešení. Tj. položení dvou pásů betonových prefabrikátů se štěrkovým ložem a vysypáním vrstvou kameniva mezi pásy. Dle TO MěÚ je „Realizace však závislá na výsledné cenové kalkulaci a přidělených rozpočtových prostředků na rok 2022.“ OsV je přesvědčen, že náklady by nepřesáhly možnosti města, celková délka této ulice činí pouhých 80 m. Dodatečně byla oprava této komunikace uvedeným způsobem vedením Města přislíbena s tím, že oprava je v kompetenci TO MěÚ.

            Dešťová kanalizace. Úzce souvisí se stavem komunikací, především její absence ve značné části Kaňku a dále její technický stav. Alespoň pro částečné ochránění prostoru pod radnicí navrhuje Osv znovuobnovení bývalého rybníčku, který by při vhodném technickém řešení a řízeném udržování naakumulované dešťové vody zadržel dešťovou vodu při přívalových deštích. OsV vypracuje a předá TO MěÚ popis původního stavu s návrhem na řešení. Jedná se o pozemek p.č. 240  vedle radnice. V jeho bývalé hrázi vedle ulice U Radnice je od 7/2021 zcela zničené a nefunkční odlehčení dešťové kanalizace. Pasportizace dešťové kanalizace na Kaňku, kromě nově zrekonstruovaných ulic pod kostelem, neexistuje.

            OsV konstatuje, že z výše uvedeného vyplývá, že v letošním roce nebyly, ani přes snahu OsV,  provedeny žádné opravy komunikací na Kaňku. Bylo pouze pokračováno v přípravných pracech na projektové dokumentaci ulic Ke Gruntě a Vavřinecká.  Kdy však bude dokončena dokumentace pro stavební povolení, získáno stavební povolení, pokračováno ve vyšším stupni dokumentace (= pro provedení stavby) a hlavně kdy dojde k rekonstrukci těchto ulic je velká neznámá.

            Dále se pouze řešily provizorní opravy ulice U Radnice (ke kostelu) a ke konci roku oprava komunikace U Staré Plimle živičnou emulzí s kamennou drtí (turbem). Tato oprava však nebyla prováděna na základě podnětu OsV, jednalo se o samostatný podnět občanů.

            Proto jediným úspěchem OsV v oblasti oprav komunikací roku 2021 bylo vybudování chodníku z ulice Nad Vinicí do ulice Macháčkovy.

10) Cyklostezka Kaňk – Sedlec, majetkové vypořádání pozemků, zahájení výstavby II. etapy cyklostezky

            K této problematice již bylo v minulých letech vzneseno několik dotazů. Dle informace  z 1.11.2021 bylo na dotaz, jak aktuálně vypadá  jednání Středočeského kraje se zástupci p. Schwarzenbergra o převodu pozemků pod krajskou silnicí ze strany KÚ sděleno, že zatím jednání  úspěšná nebyla. Bylo přislíbeno kontaktovat vlastníka znova.

            Podle aktuální informace z vedení Města budou majetkové vztahy dořešeny v krátké době.

11) Sanovaný odval z dolu Kuntery

            Na základě upozornění občanů na zvýšený výskyt plevelných rostlin v zahradách  sousedících s odvalem z dolu Kuntery vznesl OsV dne 15.8.2021 žádost na TO MěÚ o prověření plnění projektu sanace a zhodnocení současného stavu.

            Z odpovědi ing. Hladíkové z TO citujeme: „Sanace odvalu dolu Kuntery byla realizována v roce 2017. Cílem bylo eliminovat a minimalizovat ekologické riziko spojené s existencí historického dolu Kuntery a možné expozice obyvatelstva šířením škodlivin z narušené části odvalu. Stavba byla dokončena v roce 2018 a v rámci projektu realizační firma provedla rekultivaci boční hrany svahu včetně následného zatravnění a výsadby keřů. Součástí projektu nebyla následná péče a   pozemek i nadále plní funkci lesa. S ohledem na ochranné pásmo elektrického vedení, nebyla součástí projektu, jak uvádíte, realizace „lesoparku“. V souladu s pokyny poskytovatele dotace od MPO si dovolujeme konstatovat, že jsou splněny náležitosti projektové dokumentace včetně plnění stanovisek správních orgánů.

            Na základě místního šetření zajistilo TO ve spolupráci s pracovníky TS posekání trávy na sanované části odvalu a současně zajistilo vyčištění příkopu podél silnice směrem na Libenice.

            Protože se OsV domnívá, že tato údržba by měla být prováděna automaticky v rámci údržby veřejné zeleně bez upozornění ze strany obyvatel a OsV byla TO pravidelná údržba TS zadána.

12) Statistika průjezdů vozidel přes Kaňk v r. 2021

            Průjezd vozidel přes Kaňk je sledován pravidelně již třetím rokem. Údaje jsou zjišťovány ze zařízení okamžitého měření rychlosti. K údajům ze zařízení úsekového měření rychlosti není volný přístup. Pro účel statistiky průjezdů vozidel není tento přístup potřebný. Ke dni zpracování tohoto hodnocení nebyly na stránkách KÚ data o průjezdů vozidel za měsíc prosinec k dispozici. Po jejich zveřejnění budou data za celý r. 2021 zpracována a zveřejněna na webu OsV.

Za období 1-11/2021 přejelo přes Kaňk obousměrně celkem 1 654.503 všech vozidel. Z celkového počtu těchto vozidel  bylo 220 803 nákladních vozidel (119 210) a souprav (101 593). Z toho do Kutné Hory celkem 116 318 nákladních vozidel a souprav (průměrně 381/den) a směrem ke Skalce 104 485 nákladních vozidel a souprav (průměrně 343/den). Obousměrně přejelo přes Kaňk v průměru 724 nákladních vozidel a souprav za den.

            Za srovnatelné období r. 2020 (1-11/2020) přejelo přes Kaňk obousměrně celkem 1 923 844 vozidel, tj. o 269 341 vozidel více. Z tohoto počtu však bylo „jen“ 136 484 nákladních vozidel a souprav, tj. o 84 319 méně. Obousměrně přejelo přes Kaňk v průměru 407 nákladních vozidel a souprav za den, tj. méně o  317/den. V souvislosti s dramatickým nárůstem počtu nákladních vozidel a souprav v r. 2021 proti rokům předchozím bylo dne 11.10.2021 v Komisi životního prostředí projednáno a usnesením RM č. 856/21 uloženo tajemníkovi MěÚ k prověření:

a) dodržování EIA k výstavbě Foxconnu

b) dodržení podmínky výstavby Foxconnu v oblasti výstavby dalších komunikací z této firmy

c) zda nedošlo v posledních třech letech ke změnám užívání či rozšíření v některých firmách, v lokalitě Karlova ve směru na Poličany (Foxconn, ČKD a jeho skladovací prostory, EPC, Jusda Europe, Metalcom KH a ostatní). Termín byl stanoven do 31.12.2021, oficiální výstup z tohoto úkolu není ještě OsV znám.

            Překročení rychlosti je u okamžitého měřiče rychlosti sledováno pouze ve směru k zařízení, tj. směrem ke Skalce. Toto zařízení eviduje každé překročení rychlosti nad 50 km/hod. Za období 1-11/21 překročilo rychlost 117 990 vozidel, za stejné období r. 2020 se jednalo o 300 907 vozidel. Počet překročení rychlosti v r.2021 je tedy cca 2,5 x menší. Je jisté, že tento pokles je způsoben instalací úsekového měření rychlosti (v provozu od 29.1.2021), kdy na rozdíl od okamžitého měření hrozí řidičům za překročení rychlosti finanční postih. „Zklidnění“ dopravy je evidentní.

13) Památník padlých u radnice

            Na desku sejmutou v květnu bylo dopsáno jméno válečného hrdiny pana Ladislava Černohorského, rodáka z Kaňku. Sloužil v Anglii u RAF a byl členem posádky letadla Liberator, které se dne 18. listopadu 1943 nevrátilo z operačního letu nad Biskajským zálivem.

            Ostatní nápisy na desce byly obnoveny, tělo pomníku bylo očištěno. Deska byla připevněna zpět na pomník a veškeré práce byly dokončeny 23.6.2021.

            Poděkování patří především zastupiteli panu Václavu Veselému, který doplnění jména na desku zařídil a panu Petru Celbovi, který na absenci jména pana Ladislava Černohorského na desce dlouhodobě upozorňoval.

            Z dostupných materiálů sepsal Ing.M.Kubát a jeho syn M.Kubát ml. krátký životopis p. L. Černohorského vč. údajů o letadle Liberátor a jednotky RAF, u které L. Černohorský sloužil. Text byl uveřejněn na webu OsV. OsV Kaňk děkuje všem zúčastněným vytrvalou práci!

            Krátká vzpomínková setkání u památníku spojená se zapálením svíček a položením květin na uctění památky všech, kteří položili své životy za naši svobodu se konala 8.5.2021 a 11.11.2021.

14) Ukliďme Česko – ukliďme společně Kaňk

           OsV Kaňk se jako již v minulém roce zapojil do celostátní akce „Ukliďme Česko“. Akce se konala 27.3.2021. Bylo nasbíráno několik pytlů odpadků, které z nahlášených stanovišť odklidily TS.

15) Opravy poškozeného majetku, jeho údržba

–  autobusová zastávka vandalsky poničená na přelomu roku byla opravena počátkem března 2021

– dne 22.2.2021 byl OsV upozorněn p. Vepřek (TO MěÚ) na vyvrácenou dopravní značku na obvodu kruhového objezdu u Pašinky. Hned následující den byla značka opravena.

– téhož dne byl ve večerních hodinách poškozen odpadkový koš před č.p. 8 (bývalá fara). OsV oznámil poškození TS, které poškozený odpadkový koš vyměnily.

– bylo vyměněno poškozené dopravní značení na ostrůvku křižovatky ulic U Radnice a Kolínská. Jedná se o stále se opakující závady, DZ je na ostrůvcích poškozeno projíždějícími vozidly velice často.

– na žádost OsV ořezal ve 25. týdnu majitel sousedního pozemku křoví u chodníku ulice Kolínská mezi č.p. 463 a č.p. 245.

– komunikaci na rohu radnice poškozenou dešťovou vodou opravily TS ve 25. týdnu, rovněž byl opraven výtluk na komunikaci U Radnice (u zrcadla). Na tyto závady byl OsV upozorněn obyvatelkou Kaňku a OsV je předal správci komunikace. Za podněty děkujeme!

– rovněž na podnět bylo ořezáno křoví v některých úsecích kolem silnice na Libenice a vyřezáno křoví v ulici Jana Hejzelny. I přes výzvu na FB nebyly jiné podněty OsV předány.

V Kaňku 23.1.2021

                                                                                              Zpracoval: Ing. Max Kubát

                                                                                                                 předseda OsV Kaňk  

Jana Červená

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Post comment